شما اینجا هستید   |

دانشگاه هیچ گاه در جایگاه خودش قرار نگرفت
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب ارزشی بود

دانشگاه هیچ گاه در جایگاه خودش قرار نگرفت

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ گاه دانشگاه در جایگاه خودش قرار نگرفت گفت:‌ نگاه به دانشگاه به عنوان یک بخش آن هم مصرف کننده بودجه نه تولید کننده ثروت بود.
دکتر محمدرضا عارف صبح امروز در گردهمایی سراسری اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران طی سخنانی یادآورشد: از اوایل روزهای بعد از انقلاب فرهنگی یکی از چالش ها در مورد اساتید بود، اینکه جایگاه استاد در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کجا قرار دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با چهار میلیون و ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار دانشجو در کشور توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی همراه با کیفیت مورد توجه قرار دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار کرد: در سالهای اول و با توجه به انحلال هیأت های امنای عملا اساتید نتوانستند نقش فراشخصی یا حقوقی خود را به انجام برسانند و اولین برنامه ای هم که در دست تهیه بود قابلیت اجرایی نداشت.
رئیس مجمع نمایندگان تهران در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد:  هیچ وقت جایگاه دانشگاه آن طور که باید و دیدگاه های امام (ره) که در سیاست های کلی نظام قرار می گرفت نتوانست در جایگاه خود باشد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه تنها مزیت ما نیروی انسانی یعنی د انشگاه است، گفت‌:‌اگر این مسئله را بپذیریم نباید رئیس دانشگاه از اول فروردین ماه دغدغه مسائل مالی را داشته باشد.
عارف به سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت:‌در حال حاضر متاسفانه این سهم کمتر از یک درصد است که باید تقویت شود.
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به فعالیت کانون صنفی استادان دانشگاهی گفت: تجربه تشکل های مردمی در دنیا تجربه موفقی بوده است و عموما پیشرفته ترین کشورها آنهایی بودند که تشکل های مردمی در تصمیم سازی و مشارکت آن‌ها نقش موثری داشته است.
رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در ادامه با بیان اینکه ما باید نقش آفرین باشیم، گفت: اگر می خواهیم در فعالیت های خود در کانون های صنفی و یا تشکل ها نقش آفرین باشیم باید مراقبت کنیم که سیاسی نشود تا بتواند به درستی خدمت کند.
وی تصریح کرد: در طی چهار ، پنج سال گذشته احساس می شد باید انسجامی بین اساتید ایجاد شود تا بتوانیم جایگاه اول منطقه و مرجعیت علمی را داشته باشیم لذا باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به سازوکارهای موجود در دانشگاه ها آیا می توانیم به این جایگاه برسیم.
وی خاطر نشان کرد: نمی توانیم با انحصار دولتی در بخش مدیریت علمی کشور کار را به پیش ببریم. اساتید باید به میدان آیند. ما نظام تشکیلات می خواهیم و قطعا این نظام تشکیلاتی سیاسی نیست چون ذات اکثریت اساتید فرار از مسائل سیاسی است . در واقع فعالیت های سیاسی در کشور ما نه عاقبت به خیری دنیا را دارد و نه آخرت و اساتید حاضر نیستند کار سیاسی کنند. می خواهند مسئولیتشان را انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه ضرورت ایجاد یک تشکل فراگیر در دانشگاه ها احساس می شد، گفت: در مورد این تشکل اگرچه مقدمه اش سیاسی بود اما اساتید از مسائل سیاسی عبور کردند و انسجام و تعامل خوبی بین آن‌ها وجود دارد،  بنابراین ما نیاز به تشکل فراگیر استادان داریم که باید دقت کنیم ، سیاسی و حزبی نشود چون قطعا کارکرداش پایین می آید.
وی با بیان اینکه هنوز عده ای به دانشگاه اعتماد نمی کنند گفت: ما باید کمک کنیم که از طریق این کانون ها مسائل حل شود زیرا اصلاح ذهنیت ها نسبت به دانشگاه می‌تواند خیلی موثر باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب ارزشی بود و باید به آن پایبند باشیم ، گفت: قطعا دانشگاه ها باید سهم اصلی را داشته باشند و در این میان استادان محور دانشگاه ها هستند.
رئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه مجوز فعالیت کانون صنفی استادان دانشگاهی سال گذشته اخذ شد، گفت:‌ جلسات هم اندیشی برگزار شده و در اساس نامه نیز جهت گیری های خوبی انجام گرفته شده است. امیدواریم در اولین فرصت بتوانیم یک جلسه هم اندیشی را در یک فضای باز و با نظرات و رهنمودهای اساتید برگزار کنیم.

به اشتراک بگذارید : | | |